חרבות ברזל

ממשבר להזדמנות – מגבירים את הסולידריות, מחזקים את החוסן בחירום ובשגרה

יד תמר מלווה אתכם עד לפתרון המשבר

וניצחון ישראל

אנו מושטים יד למשפחות מהדרום והצפון הזקוקות כעת לכתובת תומכת שתסייע להן להסתגל למצב החדש ולצמוח מתוך הקושי. הקמנו מערכי סיוע קהילתיים לליווי ותמיכה בפרט ובמשפחות בתקופת המשבר, בהתאוששות וביום שאחרי. המערכים מבוססים על מתנדבים שהוכשרו לתפקיד מלווה משפחה, ופועלים בשיתוף פעולה עם המחלקות לשירותים חברתיים, מרכזי החוסן, ארגוני חברה אזרחית והקהילה המקומית.

ישראל נמצאת במלחמה, בשביעי באוקטובר עולמנו טולטל מן היסוד. משפחות רבות מתארות תחושה של רעידת אדמה "חיינו התהפכו בשנייה", אבדן קרובים וחברים, תחושה קשה של אבל ויגון, חרדה, מתח, בושה, עצירת הכנסות, דאגה ליקיריהם הנלחמים בחזית וחוסר וודאות לגבי העתיד לבוא.

אנו מבינים כי המשבר עוד לפנינו, בקרוב צפויה חזרה מאסיבית של מפונים מהדרום לבתיהם אחרי תקופה ממושכת במלונות, משפחות רבות יצטרכו להסתגל מחדש לחיים בעיר בצל המלחמה. המשפחות זקוקות לרשת תמיכה נרחבת ולעזרה מנוהלת ומאורגנת שתסייע להן לעבור את התקופה מבלי לקרוס פיזית ורגשית. 

בתחילת המלחמה הרוח הישראלית התגייסה במלוא עוצמתה ובסולידריות מעוררת השראה. בה בעת ראינו מחסור בניהול כוחות העזרה והמשאבים עד כדי הצפה במידע ומשאבים שהלכו לאיבוד ; שחיקה של כוחות העזרה וההתנדבות והצטמצמותם לאורך הזמן; קושי לתווך בצורה טובה ואפקטיבית בין צרכים ליוזמות ומענים ; הצפה של מענים נקודתיים כשפועל ישנו צורך גם במענים ארוכי טווח. 

אנו מאמינים כי היכולת של החברה הישראלית לתמוך באופן שיטתי, רציף ולאורך זמן בקהילות ובמשפחות היא המפתח לחוסן לאומי.

המשימה היא לאומית

נדרשת תכנית התערבות מניעתית שתבטיח שמשפחות אלו לא יהפכו למשפחות בסיכון, ולא יתווספו לאוכלוסיות הרווחה. עלינו לייעל יחד את מערכי העזרה הרבים הפועלים בשטח באמצעות מענים משלימים, הגדלת משאבים ומתודולוגיית עבודה אפקטיבית לעבודה בחירום וביום שאחרי. 

עמותת יד תמר מתמחה בניהול משברים רפואיים במשפחה בעזרת תשתית קהילתית-מערכתית תומכת.  בזמן המלחמה נתבקשנו להתאים את מודל תמר לקהילה  והקמנו מערך חירום ללווי משפחות הפועל בשלושה מוקדים: אופקים, שדרות ובירושלים ואנו מקווים להתרחב לרשויות נוספות. 

התכנית

אנו מושטים יד למשפחות מהדרום הזקוקות כעת לכתובת תומכת שתסייע להן להסתגל למצב החדש ולצמוח מתוך הקושי. הקמנו מערכי סיוע קהילתיים לליווי ותמיכה בפרט ובמשפחות בתקופת המשבר, בהתאוששות וביום שאחרי. המערכים מבוססים על מתנדבים שהוכשרו לתפקיד מלווה משפחה, ופועלים בשיתוף פעולה עם המחלקות לשירותים חברתיים, מרכזי החוסן, ארגוני חברה אזרחית והקהילה המקומית. 

המטרה

הפעלת תכנית התערבות מניעתית לחיזוק החוסן האישי, המשפחתי והקהילתי שתבטיח שמשפחות הזקוקות לסיוע לא יישארו לבד, יקבלו תמיכה ומענים הוליסטים ולא יתדרדרו למצבי סיכון.  

קהל היעד

משפחות המתמודדות עם משברים שדורשים תמיכה וניהול חירום משפחתי כתוצאה מהמלחמה והן זקוקות לחיבור למענים ופתרונות אפקטיביים ארוכי טווח, וללא התערבות מוקדמת עלולות לקרוס מהעומסים הפיזיים והרגשיים  בטווח הקצר עד כדי פגיעות ומצבי סיכון משפחתיים בטווח הארוך.

מה אנחנו עושים?

הפעלת מערך סיוע קהילתי  לליווי ותמיכה ביחידים ובמשפחות בתקופת המשבר, בהתאוששות וביום שאחרי:

  1. המערך מבוסס  על מתנדבים מהקהילה שהוכשרו לתפקיד מלווה משפחה. 
  2. משפחות המופנות לתכנית (על ידי גורמים ברשות\ פניה עצמאית) עוברות תהליך אינטייק קצר להתאמת מלווה משפחה. מלווה המשפחה נכנס לתמונה ונפגש פיזית עם המשפחה. 
  3. עושים סדר בבלגן- המלווה עורך מיפוי צרכים ודאגות ובונה עם המשפחה את מפת הצרכים והמשימות.
  4. מלווה המשפחה מסייע במציאת מענים ופתרונות בעזרת מאגר מענים מתעדכן שבנינו לטובת התכנית
  5. אפליקציית יד תמר- ישנה אפשרות לעבוד עם אפליקציה לניהול משימות ברמת המשפחה וברמת הרשות. 
  6. מלווה המשפחה נמצא בקשר שוטף (יום-יומי) עם המשפחה, תומך, מנגיש מידע ומוודא שהצרכים השונים מקבלים מענה.    
  7. מאגר המענים כולל- מענים ממשלתיים, מוניציפאליים, חברה אזרחית ומתנדבים מהעיר אופקים. 
  8. הסיוע ניתן במגוון רחב של צרכים- מיצוי זכויות, רווחה ותמיכה רגשית, עזרה חומרית, ליווי כלכלי, עזרה בעבודת הבית, דיור, ציוד, חינוך ופנאי לילדים ועוד. 

מהם העקרונות שלנו?

  • עובדים עם המשפחה, לא בשביל המשפחה ולא עבור המשפחה! 
  • הכח נשאר אצל המשפחה- המשפחה מעורבת, מחליטה, מובילה.
  • מחויבות לסודיות ולשמירה על פרטיות המשפחה.
  • רצוניות – מלווה משפחה יכנס למשפחה באישור המשפחה, הרצוניות תשמר לכל אורך התהליך, כלומר המשפחה יכולה להחליט בכל שלב כי היא לא מעוניינת יותר בליווי. 
  • מענה מהיר לצרכים.
  • עוזרים כמה שיכולים – עושים אתה מיטב עבור המשפחה, אך לא תמיד נוכל למצוא מענה לכל צורך.

על העמותה

עמותת יד תמר פיתחה מודל קהילתי-מערכתי לתמיכה במשפחות המתמודדות עם משברים. המודל הוטמע בהצלחה בעשרות קהילות והוא מאפשר למשפחה ולקהילה לעבור ממצב של כאוס למצב של שליטה וניהול אפקטיבי לאורך זמן של המשבר, תוך הגדלה משמעותית של כוחות הסיוע וההתנדבות. בזמן המלחמה נדרשנו להתאים את מודל העבודה שלנו ויצאנו לדרך עם מערך מלווי משפחות בחירום. 

בשנה האחרונה יד תמר יזמה את הפיתוח של אפליקציית ENOLA, טכנולוגיה חדשנית ויחידה מסוגה למיפוי צרכי המשפחה, ניהול (case management) הנגשה נוחה של משימות למעגלי תמיכה מסייעים, למתנדבים ובקרה שוטפת אחר המשימות.

אפשרויות הסיוע במסגרת תמר לקהילה

הקמת מערכים קהילתיים

בפריסה ארצית

נשמח שתצרו עימנו קשר

עמותת יד תמר

פסח שמח!

מרכז הסיוע הארצי יישוב לפעילות ביום שלישי בתאריך 30 לאפריל 2024, אנא השאירו הודעה וניצור קשר עם שובנו לפעילות. 

למקרים דחופים אנא שלחו הודעה בווטסאפ וציינו שהפנייה דחופה.

דילוג לתוכן